Težka voda
Pia Prezelj v romanu Težka voda dokaže, da je na na slovenskem podeželju mogoče skuhati sodobno zgodbo ter vanj postaviti močno protagonistko. – Ana Schnabl
Leto izida: 2023
Število strani: 120
Dimenzije: 13 x 20 cm
Vrsta: elektronska izdaja, trda vezava
ISBN: 9789612773908
O knjigi
V svetu, ki ga naseljujejo Ida, Marta, Tone in Lojze, na vrtovih gnijejo paradižniki, na nočnih omaricah ždijo nagačeni zajci, krave pa je treba slej kot prej ustreliti med oči. Nič čudnega, če na blatni zemlji komu usodno spodrsne ali pa mu glavo spešta kakšno drevo; Gospod vendarle daje in jemlje, povrh vsega pa še odpušča.
V romanu Težka voda, svojstveni anatomiji krivde, ki prelamlja s tradicijo slovenske povesti, se drobci iz življenja starejše protagonistke Ide med posledicami zamolčane preteklosti in neizživete prihodnosti postopoma sestavljajo v okrušeno celoto. Ta v ekspresivnem, dovršenem slogu razkriva predvsem bridko resnico o prepletenosti življenj znotraj manjše vaške skupnosti, kjer se vse zdi na dlani, pa vendar skrivnost rojeva nove skrivnosti.
Spremno besedo je zapisala Maja Šučur.
Nominacije in nagrade
Nagrada za najboljši prvenec knjižnega sejma 2023.
Nominacija za nagrado kresnik.
Nominacija za Cankarjevo nagrado.
Nominacija za nagrado kritiško sito.
Odzivi
Liki Težke vode so vsi – in to je v sodobni slovenski literaturi redkost, še posebej pri pisateljicah in pisateljih novih generacij – pripadniki starejše generacije v ruralnem okolju, ki pa jih roman navda z neko sodobno senzibilnostjo, tudi zmožnostjo artikulacije, s čimer niso zgolj razgrnjene strukture, v katerih se nahajajo, ampak tudi različni načini tako upora proti tem strukturam kot sožitja z njimi.
Robert Kuret za DeloPia Prezelj sledi Cankarjevim stopinjam, a voz prestavi v sedanjik in mu pogleda tudi v telo, ne le v dušo.
Tanja Lesničar Pučko za DnevnikKratki roman /…/ zavestno stopa v dialog s tradicijo slovenske ženske povesti – in z njo tudi prelamlja. /…/ Pri vsem skupaj je najbolj presenetljivo to, koliko trenutkov humorja in lirične lepote zna pisateljica vplesti v vse prej kot lahkotno pripovedno snov. Njen glavni adut je ekspresiven, metaforičen in gosto stkan pripovedni slog.
Ana Jurc za MMCTežka voda je svež, slogovno izviren in tematsko večplasten roman o posamezniku in skupnosti, o odnosu do šibkejšega, o zanikanju sebe in zatajitvah v odnosih, ki so — ne glede na kraj dogajanja — skupni vsem ljudem. Pia Prezelj ga je napisala z veliko mero iskrenosti in ustvarjalne zrelosti.
Alenka Zor Simoniti iz oddaje PisaveLiterarni prvenec Pie Prezelj Težka voda se napaja iz bogate tradicije slovenske ljudske pesmi in kmečke povesti. To je svet prekopane grude, bolečih nog, potnih pazduh, pa tudi sočnih robid in mlečnih koruznih storžev, kot ga poznamo že iz del Ivana Potrča in Prežihovega Voranca, le da tokrat zaživi v novi in povsem sodobni perspektivi.
Utemeljitev nominacije za Cankarjevo nagradoSkrivnost je v pripovedovanju. Jezik nosi težo vode, njena specifična teža je spomin.
Dušan ŠarotarIda biva na nekem kosu slovenske zemlje, po kateri ne moreš hoditi, ne da bi si čevlje umazal z gnojem. Živi v družbi, v kateri so vzporednice med kravo in žensko še vedno stvar, ki jo že v otroški dobi konzumiramo z mlekom.
Maja Šučur iz spremne besedePia Prezelj si je pridobila sloves kot neutrudna promotorka mlade slovenske literature, raziskovalka ženskih poti v pisanju, pronicljiva bralka, glasnica novih generacij, prejemnica debitantske novinarske stanovske nagrade. A nič od tega nas ne pripravi na njen romaneskni prvenec, Težka voda, postavljen ne v hrup mladega urbanega življenja, temveč v zadušljivost ruralnega habitusa, v utesnjenost vaške skupnosti, osredinjenega na starejšo žensko, dve starejši ženski in na njuni prepleteni grenki usodi. To je pisava želje in obupa, ujetosti v patriarhalna razmerja, utrujenosti in razočaranja, zamolčanih skrivnosti in prevar, a tudi slutnje izhoda. Nič na romanu ne kaže, da bi bil prvenec, saj od prve strani do zadnje izkazuje zrelo in suvereno obvladanje forme, vešče vodi nelinearno pripoved in se drži tankega roba med izrečenim in neizrečenim.
Mladen DolarIz knjige
Trajalo bo dolgo in terjalo veliko, preden bo kot vsem tudi njim postalo jasno, kako hitro si odveč, kako hitro le še v breme – ne le drugim, tudi sebi – in kako zlahka se je odreči vsemu, kar se je že odreklo tebi.
Ko jo je opazovala, kako rahlja gredico, na katero se je zvrnil, ji je bilo žal, da o tem nikoli nista govorila, žal, da mu nikdar ni dala dovoljenja, čeprav ni prosil zanj in ne bi, toda zaslužil bi si ga, kot bi si sama zaslužila razumeti, kako lahko žaluješ za nečim, kar nikoli ni obstajalo, kako lahko izgubiš, česar nikoli nisi imel.