Zgodba zgodb
Prva evropska zbirka pravljic, jezikovno bohotna, mesena, a tudi grenko začinjena z zavedanjem, da ljudje raje verjamemo v obstoj govorečih grmov kot v smiselnost učenjakovih besed.
Dimenzije: 16,5 × 23,5 cm
Leto izida: 2022
Število strani: 504
Vrsta: trda vezava
ISBN: 9789612773311
Knjiga je izšla s finančno podporo italijanskega Ministrstva za zunanje zadeve in mednarodno sodelovanje.
O knjigi
Zgodba zgodb je duhovita in ostra kritika družbe 17. stoletja, ki jo je Neapeljčan Giambattista Basile (1566–1632) skozi lastno življenjsko izkušnjo poznal od »ljudske baze« do dvorskih višav. V združitvi teh dveh svetov je nastala prva evropska zbirka pravljic, jezikovno bohotna, mesena, a tudi grenko začinjena z zavedanjem, da ljudje raje verjamemo v obstoj govorečih grmov kot v smiselnost učenjakovih besed.
Brata Grimm sta v njem videla ideal; B. Croce zadnjega vélikega renesančnega novelista in velikana italijanskega baroka; I. Calvino čudaškega sredozemskega Shakespearja. Basile ni avtor za otroško publiko, bo pa zbirka bolj zabavala tiste, ki se strinjajo z njegovo trditvijo, da ima človek v tej greznici od sveta toliko, kolikor mu uspe prigristi z lastnimi zobmi.
*
Poleg tega, da so Basilejeve zgodbe prototip nove literarne zvrsti, so tako tudi izjemen zgodovinski dokument, ki sodobnemu bralcu na satiričen način približuje vsakdanjo realnost ene izmed evropskih prestolnic 17. stoletja (Neaplja), v kateri so bile razlike med tistimi, ki imajo, in tistimi, ki nimajo, tako velike, vseobsegajoče in vsedoločujoče, da je bil svet videti zacementiran v dana razmerja, ki znotraj obstoječega reda niso ponujala nikakršne možnosti spremembe.
Žanr, ki ga je ustvaril Basile, je slogovni eksperiment, ki skuša slediti upovedovani snovi, hkrati pa jo ves čas tudi bolj ali manj eksplicitno komentira. To še ni pravljica, ki je v 20. stoletju postala neodtujljiv del procesa odraščanja, v katerem ima jasne vzgojne, psihološke in učne namene – Basile izkoristi tiste lastnosti enodimenzionalne realnosti, zaradi katerih ima pravljica moč, da z lučjo posveti v najtemnejše kotičke človekove duše, locira njene najbolj pritlehne, umazane in destruktivne strasti in jih postavi v dvorano ogledal, kjer jih preobrača, deformira in amplificira, dokler se groza, ki ob njih navdaja bralca, ne spremeni v odrešujoč krohot.
Odzivi
Basile ni bil samo dober opazovalec, ampak tudi oster in duhovit kritik svojega časa. Iz življenjskih izkušenj je družbeno lestvico poznal od vrha do dna; bil je učen in razumen. Jasno je videl svet okrog sebe in razumel je, kje se je ta svet zataknil, kje ga meče s tečajev in kje nujno potrebuje remont.
Ana Duša, iz spremne besedeIz knjige
Star pregovor pravi, da tisti, ki iščejo, česar ne bi smeli, najdejo, česar niso hoteli, in vsi vemo, da se opici noga, ki jo tlači v škorenj, zagozdi, prav kakor se je zgodilo razcapani sužnji, ki je kljub temu, da nikoli ni imela čevlja na nogi, hotela nositi krono na glavi. A kakor mlinski kamen izloči pleve in kakor se vse vrača in vse plača, tako je tista, ki je z zvijačo jemala, kar ni bilo njeno, na koncu sama postala gnilo jajce, in naj je bil njen vzpon še tako hiter, je bil njen padec še precej hitrejši.
Tri vrste tepcev so na tem svetu in eden bolj kot drugi si zaslužijo, da bi jih strpali v pečico: prvi so tisti, ki ne vejo, drugi tisti, ki nočejo vedeti, in tretji tisti, ki mislijo, da vejo.